Lokomotywy spalinowe SM42 zosta艂y zaprojektowane w taborze kolejowym w Poznaniu w latach 1958-1962, a nast臋pnie zlecono ich wykonanie zak艂adowi. Zosta艂y one skonstruowane do ci臋偶kich prac manewrowych oraz prowadzenia lekkich poci膮g贸w towarowych. SM42 to pierwsze krajowe lokomotywy spalinowe wi臋kszej mocy dzi臋ki kt贸rym wprowadzenie trakcji spalinowej PKP nabra艂o szybszego tempa. Spalinowozy od numeru 521 zosta艂y wyposa偶one w l偶ejsze w贸zki bez belki bujakowej. W 70-tych latach 39 sztuk wyposa偶ono w instalacj臋 ogrzewania 500 V z zasilaniem pr膮dnicy g艂贸wnej, tworz膮c przy tym nowy typ lokomotywy o serii 101D. W latach 1972-1975 wyeksportowano 37 lokomotyw dla Kolei Maroka艅skich typu DG200. Produkcja dla PKP trwa艂a do 1981 roku. W 1982 roku przedsi臋biorstwo buduj膮ce drogi dla Iraku zam贸wi艂o 6 lokomotyw SM42 w wersji podobnej do dostarczanych dla Maroka.聽W latach 1985-1992 wyprodukowano jeszcze niewielki nak艂ad lokomotyw. Na bazie SM42 powsta艂a prototypowa lokomotywa akumulatora EPA42. Opr贸cz produkcji dla PKP w latach 1969-1992 wyprodukowano 622 egzemplarze dla kolei przemys艂owych.聽Lokomotywy SM-42 s膮 najpopularniejsz膮 seri膮 lokomotyw spalinowych w Polsce. W 2009 roku istnia艂o ich 1224, w tym 867 w barwach PKP Cargo. Lokomotywa by艂a produkowana w wersji fabrycznej 6Da i zmodernizowanej 6Da/R do maja 2013 roku. W Polsce w 1957 roku na dobre ruszy艂a elektryfikacja linii kolejowych. W latach 60-tych projekt rozwija艂 si臋 pr臋偶nie, natomiast mocno wyhamowa艂 w 1988 roku przez nieudolno艣膰 w艂adz komunistycznych. Wzrost d艂ugo艣ci zelektryfikowanych szlak贸w kolejowych przyczyni艂 si臋 do potrzeby produkcji wi臋kszej ilo艣ci lokomotyw elektrycznych. W masowej produkcji w tamtym czasie by艂a lokomotywa ET21, natomiast trzeba by艂o czego艣 mocniejszego. Lokomotywy elektryczne ET22 zacz臋to produkowa膰 w latach 1969-1989 jako nast臋pc臋 modelu ET21. Zosta艂y one opracowane tak samo jak SM42 w Poznaniu. W 1971 roku zbudowano pierwsze 10 seryjnych lokomotyw ET22 jednocze艣nie ko艅cz膮c produkcj臋 ET21. Rocznie budowano oko艂o 90 maszyn. W latach 1971-1973 podj臋to pr贸b臋 modernizacji aby zwi臋kszy膰 pr臋dko艣膰 niestety efektem tego by艂y pal膮ce si臋 urz膮dzenia elektryczne oraz zrywane sprz臋gi 艣rubowe.聽W latach 1975-1976 wyprodukowano 23 lokomotywy dla Maroka. 艁膮cznie powsta艂o 1207 elektrowoz贸w. Do 1997 roku zez艂omowano 33 lokomotywy ET22, nast臋pnie do 2000 roku kolejne 192. Do 2001 maszyny by艂y u偶ytkowane przez PKP, a nast臋pnie w wyniku przemian 955 lokomotyw trafi艂o do PKP Cargo. W kolejnych latach wiele egzemplarzy trafi艂o do innych przewo藕nik贸w dzia艂aj膮cych w Polsce. PKP Intercity nie dysponowa艂 偶adnymi lokomotywami wi臋c wynaj膮艂 je od PKP Cargo. W efekcie tego sk艂ady osobowe cz臋sto ci膮gn臋艂y lokomotywy ET22 co nie by艂o dobrym pomys艂em ze wzgl臋du na charakterystyk臋 maszyn. W 2004 roku podj臋to modernizacj臋 pierwszej lokomotywy, kt贸ra po udanych testach otworzy艂a furtk臋 dla kolejnych. Uda艂o si臋 zmodernizowa膰 kilkadziesi膮t maszyn.聽W 2007 roku pierwsza lokomotywa wyjecha艂a na tory w Czechach, a rok p贸藕niej na S艂owacj臋. Od 2010 roku lokomotywy by艂y przekazywane do innych przewo藕nik贸w w Polsce. W 1956 roku pierwszy raz zaprezentowano lokomotyw臋 na Mi臋dzynarodowych Targach Pozna艅skich. W latach 1957-1970 wyprodukowano ich oko艂o 1000 sztuk, z kt贸rych 293 zosta艂y zakupione przez PKP.聽Zainteresowane nabyciem maszyn by艂y Wschodnie Niemcy, jednak nigdy nie dosz艂o do transakcji z powodu nieodpowiedniej konstrukcji. Lokomotywa SM30 przeznaczona by艂a do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich poci膮g贸w. By艂a to pierwsza polska udana lokomotywa spalinowa z przek艂adni膮 elektryczn膮.聽